En av världens topprankade trendspanare finns i Luleå

Hur  ser marknaden ut för ett designföretag i Luleå. Misstänker jag rätt när jag utgår från att majoriteten av kunderna finns på den internationella marknaden och var i så fall? och hur har hon i så fall hittat sina kunder eller hur har de hittat henne? Jag vet att Annkathrin Lundqvist är utbildad i design i USA och att hon jobbade 12 år där innan hon återvände hem, hur stor roll har den bakgrunden spelat för hennes företagande? 

Annakathrin/Arctic Trend i lokalerna på Bergnäset, Luleå. Foto: Almkvist

 Vi ses hos Annkathrins företag Arctic Trend på Bergnäset. Det är en affär och en studio/ateljé i vitt med guldfärgad rokoko soffa, smycken, kläder, mycket renhorn i olika former som ljusstakar t ex. Luftigt, tilltalande med snedtank och extremt långa vackra istappar utanför fönstren. Kanske har hon designat dem också? Vi tar en kopp kaffe och jag frågar om betydelsen av hennes amerikanska tid.  Hon är tydlig med att erfarenheten från USA har varit grunden till hennes framgångar idag. Under 12 år drillades hon i ett tufft med stimulerande klimat, där alla jobbade dygnet runt och ingen visste vad utbrändhet var. – Jag jobbar fortfarande jämt men jag älskar det jag gör och har aldrig känt mig utarbetad eller utbränd. Jag arbetar med olika affärsben och det är viktigt för mig. Jag är dels trendspanare och blev faktiskt rankad som en av 89 st trendbyråer i världen vad gäller trendspaning på Hall-five, som är en globalt community för trendspaning, berättar Annkathrin. Sen arbetar jag med produktutveckling inom design åt företag men det kan också vara så att t ex en innovatör kommer på en produkt som de vill utveckla och kontaktar Almi för att få vägledning. Då kan Almi anlita mig som konsult för innovatörens produktutveckling. Jag gör då t.ex. produktskisser, ”formgivning” av produkten. Det fungerar föredömligt smidigt mellan innovatören, Almi och mig i ett sådant case, berättar Annkathrin.
Jag ber henne utveckla vilka andra kunder hon har och hur hon kommit i kontakt dem. Hur designvärlden interagerar och nätverkar. Annkathrin beskriver hur hon redan vid företagsstarten 2008 började använda sig av möjligheterna som finns på nätet. Hon är med på många portfoliositer tex Coroflot. Genom sitt nätverk har hon fått designuppdrag i t.ex. Asien, tidigare har hon tillverkat produkter i Asien men nu verkar det lossna för designuppdrag också. – Just nu designar jag solglasögon och klockor för den kinesiska marknaden.  Linked In har varit och är också ett mycket viktigt verktyg för nätverkande och affärskontakter/uppdrag. Norrbottens Handelskammare har drivit projektet Nordic Business Link och genom det fick jag bra kundkontakter i NordNorge och Norra Finland. Jag har också haft en jättebra mentor och det var mycket bra för min affärsutveckling. Jag har i genomsnitt 140 besökare/dag på min site Arctic Trend. 10% av dem kommer från Sverige resten är spridda över hela värden, berättar Annkathrin.

Annkhatrin med sin senaste design

Det finns ju många som håller på med design i olika former i Norrbotten. Vilka samarbetar du med i dag? och finns det saker som borde fungera bättre? Det saknas en gränsöverskridande designkompetenspool i regionen. Där olika utbildade designers kan finnas som en design-kompetens oavsett om man är utbildad industridesigner, designer eller modedesigner. Jag skulle önska att man kunde bredda design branschen här uppe i norr och inkludera även andra utbildade designers, eftersom designyrket blir allt mer gränsöverskridande. T.ex. som Centeks designarenanord. Men som kan inkludera alla utbildade designers. Arkitekter t ex arbetar allt oftare med produktdesign. I övrigt samarbetar jag med andra designbyråer, och kommunikationsbyråer och jag är väldigt beroende av att arbeta med duktiga fotografer. Ibland råkar man fortfarande ut för bristande kompetens i beställningsleden på både trend och designuppdrag och det underlättar inte att man får konkurrera med offentligt stöttade projekt, där företag och offentlig sektor erbjuds designtjänster, bilder och produkter gratis. Det är förstås beklagligt och är direkt kontraproduktivt vad gäller utvecklingen av affärslivet i regionen. Men jag hoppas verkligen att detta bara varit enstaka fadäser, avslutar Annkathrin innan hon ska sätta sig i ett Skype-samtal med sin asiatiska kund.

ARCTIC TREND

BLOGG

Tips, lyssna gärna på P4 programmet ”Jenny och Passion” där Jenny Sjunesson, journalist porträtterar Annkhatrin.

One thought on “En av världens topprankade trendspanare finns i Luleå

  1. Offentligt stöttade projekt är jätteviktiga för Nb och det instämmer alla jag porträtterat i. Det man måste vara vaken på är bara att de privata aktörerna inte blir satta ur spel samtidigt. Design Arena Nord är ett av många ypperliga projekt, vilket ingen motsagt. Privat och offentligt i samverkan är en förutsättning för en stark regional utveckling!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s