Har infört "filosofisk fredag"

”Filosofisk fredag”- en långsiktig företagsstrategi

Jag kliver in i ett av annexen till Acusticum i Piteå, för att träffa Mikael Sundkvist som äger bolaget thinkCreative Jag vet att Mikael bott ett par månader 2011/2012 i Barcelona och arbetat på en kommunikationsbyrå, genom projektet utbytesprogrammet Erasmus for Young Entrepreneurs. Han har också bott och arbetat i Spanien och Peru tidigare och arbetat med internationell marknadsföring och affärsutveckling. Nu är han tillbaks i hemorten Piteå. Han är utbildad i ledarskap och Marknadsföring vid Umeå Universitet.

2009 startade Mikael sin firma och det har rullat på bra sen dess. Men vad är utmaningen idag undrar jag? – Det är säljet, och nätverkandet, säger Mikael. Att hela tiden vara på och med överallt är viktigt. Jag försöker prioritera företagsfrukostar och mitt engagemang i Rotary.  Jag har också varit med och byggt upp nätverket Piteå-entreprenörerna, som idag har 100 medlemmar. Det nätverket ger bl a ut tidningen Piteåentreprenörerna ett par gånger/år. Jag är också med i mentorprojektet Green House och är regelbundet på dessa träffar i Luleå.

Jag ställer en ledande fråga – är dina kunder inte imponerade av dina internationella erfarenheter. Mikael skrattar och säger att de är nog mer säljande att jag kommer ifrån och bor i Piteå. I Norrbotten är det viktigt med formella och informella nätverk och den internationella erfarenheten är viktig för mig men inget jag tycker mina kunder har efterfrågat och inget jag i dagsläget säljer in mig på.

Think Creative!, Foto; Almkvist

Think Creative!, Foto;Almkvist

Han tycker att det är viktigt att samverka med utbildningarna på Ltu och har varit duktig på att ta sig an praktikanter, både från Mediedesign och Upplevelse-produktion. Vi lär oss av varandra och det betyder väldigt mycket för mig och dem.

På senare år har det uppkommit en rörelse som man kallar samhällsentreprenörer i Sverige, med det menar man att man engagerar sig i samhällsutvecklingen och adderar en social aspekt till sitt företagande. Det brinner Mikael för. Han har t ex bidragit med  hjälp åt Rotarys brunnsprojekt i Sri Lanka. Sådant vill jag arbeta mer med. Jag drar just nu i trådarna för ett nytt social inriktat projekt, men det är än så länge hemligt, säger Mikael.

Jag ser på din hemsida att du gärna hjälper kunder med sociala medier, tror du att den typen av uppdrag kommer att öka?  – Konkret så innebär det att jag och de jag har i mitt nätverk kan hjälpa kunder med; strategier för sociala medier, varumärkes-identitet, marknadsföringsstrategi, grafisk design, illustrationer & bildbearbetning, webbdesign och internationell marknadsföring. Kruxet är väl handlarna inte alltid förstår potentialen av den typen av verktyg och att det inte kan avsätta särskilt mycket tid eller pengar för det. Där kan han hjälpa till men kunskapen skulle behöva öka, så de förstår vad de ska handla och vad de kan få. Man skulle behöva ordna kurser eller aktiviteter för kompetensutbildning inom dessa områden. Där skulle man kanske gå ihop med andra och erbjuda företagen den typen av utbildning, tänker han högt.

– Det är så mycket jag funderar på och vill göra och för mig är fredagsfikat på Go Business jätteviktigt för att bolla idéer och tankar. Jag har även infört ett slags ”filosofisk fredag” i mitt företag där jag avsätter tid för att verkligen kunna fördjupa mina tankar och idéer. Jag tror att det är en långsiktig och viktig investering avslutar Mikael innan han ska gå över till Go Business för eftermiddagsfikat.

 thinkCreative

http://www.erasmus-ent

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s