Veckans spaning – VEM är det som kommer att förändra VAD?

16 mars 2012

VEM är det som kommer att förändra VAD och HUR? Det är en frågeställning jag grunnat på under den gångna veckan.

Orgeldiskussion med Roger Norén och Fredrik. Foto:Almkvist

Orgeldiskussion med Roger Norén och Fredrik. Foto:Almkvist

Teknik i olika former har alltid varit en stark pådrivare och förändrare av samhället. Detta kombinerat med människans inneboende nyfikenhet och helt unika förmåga till analys och abstraktion har gjort att vi hela tiden kan ta saker till nästa nivå. Vissa uppfinningar har varit större än andra t ex tryckpressen som möjliggjorde massdistribution, vattenkraften som gav el som i sin tur var förutsättningen för det mesta vi tar för givet idag, som internet och datorer. Gutenbergs tryckpress möjliggjorde kopieringen och lade därigenom grunden för masskommunikationen. Det som nu sker via Facebook är en personifiering av masskommunikation, en Gutenberg upphöjd till två, skulle man kunna säga. Dessutom är det en av värdens största varumärken och jag önskar det gick att  höra vad som sades om Gutenberg i början av 1400-talet. Sen tänker jag på kulturens vagga, att de första målningarna som i efterhand ansågs primitiva, bör läsas i en vidare kontext. Man målade inte bara utan man hade fest, hallucinerade, dansade och lät inspirationen komma innan man drog sina ”streck”, som någon krass människa ett par tusen år efter kallade dem. Det var i dagens terminologi en form av kulturevent, en självklar del av livsstil och överlevnad.

Husdjur More Media. Foto: Almkvist

Husdjur More Media. Foto: Almkvist

Tidigare i veckan har jag hänvisat till rapporten ”The Sky Is the Limit”. Rapporten beskriver hur underhållningsindustrin växer och varför den gör det. Hur våra konsumtionsmönster förändras när vi själva bestämmer VAD, NÄR och HUR vi vill konsumera tv, film, musik, litteratur, spel mm. Vi vill själva välja och de som kan kreera och leverera efter dessa nya önskemål, får också nya affärsmodeller att förhålla sig till.

Q.S Media träff. Foto: Almkvist

Q.S Media träff. Foto: Almkvist

I veckan har jag varit på Q.S Medias upptakstmöte där Ingela Lekfalk presenterade vilka möjligheter (finansiellt och nätverksmässsigt)  som finns inom det projektet, som riktar sig till kvinnor med bolag inom de kulturella och kreativa näringarna. Håll utkik efter kommande och mycket intressanta föreläsningar som projektet anordnar. Det blir bl a MassaMedia, Bd Pop, Filmpool Nord och Norrbottens Teatern. Jag har också dragit runt Fredrik Kallioniemi, nybliven verksamhetschef på Aurorum Science Park på en slags speeddajtingtour  i Piteås kreativa miljöer Vi har träffat trevliga och passionerade människor på More Media, Interaktiva Institutet, Go Business, Thomas Riklund AB, Massa Media, Captain Norway och In the Cold. Roger Norén gav oss en guidning i Acusticums Konsertlokal och beskrev det häftiga orgelprojektet (från fysisk till digital orgel). Vi hann med en tur inne på skolan/ Institutionen för  konst, medier och lärande med prefekt, utbildningsledare, lärare och studenter.  Efter lunch blev det besök på nästa kreativa nod i Piteå, nere vid Nolia där vi träffade Helikopter och sen bar det av till en tredje nod ute på Furnästets företagsby där vi träffade KliKKi som arbetar med sökoptimering (och som tycker om Fantomen fick jag en känsla av). I bilen på väg hem, gjorde vi ett par reflektioner t ex att Luleå och Piteå företagen tillsammans bildar en saftig kompetensbas. Visst finns det konkurrens men ännu tydligare är kompletteringsbilden, det finns helt unika företag i Piteå respektive Luleå. Det finns en affärspotential i detta som borde kunna nyttjas bättre framöver.  Kort sagt är det mycket intressant att kartlägga hur den här branschen ser ut och speciellt intressant ska det bli att visualisera helhetsbilden. Vi berättade för företagen om planerna på att kunna dra nytta av Facebooketableringen och kunna skapa nya affärer och tjänster inom en mängd områden och branscher och därigenom kunna bidra till den regionala utvecklingen. Företagen har även pratat om vikten av utbildning (nya och förstärkning av befintliga) för att få tag på rätt människor att anställa och många har uttryckt sin frustration över att det är för få kvinnor i sina företag och i branschen, de finns men är för få.

Bernt Johansson på KliKKI. Foto:Almkvist

Bernt Johansson på KliKKI. Foto:Almkvist

Under veckan har jag också träffat Oscar Dios som har skapat ett vandrarhem på en Jumbojet på Arlanda och som upptäckte att han var entreprenör när han fick sparken från ett ”vanligt jobb”. Jag lyssnar till hans berättelse och märker det jag allt oftare hör. En förmåga eller oförmåga att inte finna sig i sin plats, utan att vara gränsbrytare och lägga sig i sådant som andra kanske inte alltid uppskattar att man gör. Det är alla människor som fått en idé på hjärnan som de inte kan släppa. Utan att riktigt veta HUR i förväg så har de sedan utvecklat idéen själva istället för att fundera över VEM som ska göra det. De GÖR DET, ibland går det bra och ibland går det helt åt andra hållet.  Och jag tänker på det jag läser om och om igen. Utveckling sker på de ställen där offentlighet och privata aktörer kan samsas och agera gemensamt. Inte där ledande politiker och tjänstemän är passiva och tycker att det borde vara fler entreprenörer som driver saker eller där de privata aktörerna tycker att det är för dåligt stöd av tjänstemän och politiker. Luleå och Piteå är mindre städer men nu har jag förstått att det är där som storheten och möjligheten ligger. Det är relativt lätt för invånarna att få tag på politiker och tjänstemän och vice versa. Det är korta beslutsvägar och det är guld för en regions utveckling. Det låter lätt men det kräver en del egenskaper; tålamod i det långa loppet, snabbhet i det korta, ödmjukhet inför det man inte kan och stolthet att företräda det man kan och framförallt modet att ge sig ut på ett gemensamt gungfly bara av den enkla anledningen att det kan skapa något vi inte har idag men behöver i morgon.

Stina och vattendraken, Foto; SheDragon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s