Fredrik trekking in Swedish Lapland, Foto;Fredrik Broman/Human Spectra

Fotografen som vände på värdekedjan

Hur är bilden av Norrbotten? Frågan är enkel och svaret förstås betydligt mer komplext. En fotograf borde väl vara den rätta personen att fråga tänker jag och stämmer träff med Fredrik Broman, fotograf, bildbyråägare, äventyrare mm.

Fredrik kommer från Överkalix, växte upp i Uppsala, bor i Lassbyn, Råneå Älvdal och har i perioder bott i Kenya, eller som han själv formulerar det – Jag bor i världen, det börjar kännas gammeldags att tänka i kommungränser. Från Lassbyn i Råne Älvdal t ex upplever jag det som enklare att se städers olika kulturer klarare, eftersom jag inte riktigt fastnar helt i någon stads grepp. Under Jokkmokks marknad bjuder han t ex upp Daniel, politiker i masajland, Narok County Council,  i Kenya och kopplar ihop honom med en samisk kontakt. Kul men varför gör du det? frågar jag  – Jag fungerar så, jag kopplar ihop folk om jag tror det gagnar båda parterna på lång sikt. Minoritetsfolk har förstås vissa gemensamma problem så de kan hitta nya lösningar och öppningar genom att förstå hur en situation som liknar deras, ser ut på ett annat håll i världen. Sen har de förstås också helt unika förutsättningar. Det var ju något av en chock för Daniel att hamna i minus 30 grader, 60 graders temperaturskillnad från hans hemmamiljö. Större delen av ett sådant här arrangemang betalar jag för och tror att jag får igen det senare genom nya affärer på ett eller annat sätt, berättar Fredrik.

Foto; Fredrik Broman/Human Spectra

Foto; Fredrik Broman/Human Spectra

Vad får du för uppdrag som fotograf? Fredrik beskriver hur har alltid arbetat på risk med egna projekt. Han hade en del uppdragsgivare, men det dominerade inte verksamheten, utan det mesta hamnade till en början osålt i hans eget arkiv för att sedan hitta vägen till bildköparna. Ett klassiskt sätt att arbeta, men ett arbetssätt som allt fler har lämnat pga. konkurrens från bildbyråer som säljer bilder för 1 dollar, och ovissheten om framtida inkomster.  Han började fundera på alla bilder som var otagna men som inte heller beställdes som uppdrag, men som han tänkte skulle behövas i kommunikationen kring samhällsutvecklingen. De tankarna ledde till att han idag har växlat upp sättet att arbeta till en ny nivå.   – Jag vill skapa de där snygga, kommunikativa men lite oväntande bilderna och samarbetar idag med kläddesigners och stylister som skapar mervärden i bilderna och ger nya dimensioner. Jag vände på steken. Nu kan jag överraska kunder och ge dem de där de gärna ville ha men inte visste om att de behövde. I början av min karriär var jag längst ner på värdekedjan, som ”simpel underleverantör” av förväntat material, nu kan jag och de team jag arbetar med vara med och sätta trenden och vara med i samhällets utveckling på ett mer aktivt sätt, berättar Fredrik. 2007 startade han bildbyrån Human Spectra AB. I onlinearkivet ligger fokuset på bilder som skildrar speciella miljöer och kulturer. Till bildbyrån har de knutit fotografer från hela världen som delar deras värderingar. Det är Norrbottens enda bildbyrå, dessutom med exportfokus. Det är ett bra exempel på ett modernt företag som etablerar sig i glesbygd och endast ser fördelar med det.

Design Recover/Killerqueen. Foto; Fredrik Broman/Human Spectra

Design Recover/Killerqueen. Foto; Fredrik Broman/Human Spectra

Men du gör mer saker också? Fredrik berättar om hur det ena har lett till det andra. Han tar frekvent med sig sitt nätverk ut till ”vattenhålen” på Nordkalotten men också till Östafrika, för att bredda nätverkets gemensamma syn på samhällsutveckling t ex.  -Det är ju väldigt inne nu för tiden att prata om destinationsutveckling och i dessa sammanhang får jag förfrågningar om att berätta om bilden och dess språk och om trender inom det området. Det är t ex väldigt intressant att få diskutera begreppet exotism. Resorna och föreläsningarna blir en slags kompetensutveckling av framtida kunder, där vi tillsammans kan förändra bilden av en region, skapa nya behov och därigenom nya affärer. Det handlar om att skapa en slags visuell strategi, där saker sätts i en större kontext och där bild och text kan samspela på nya sätt. Här finns hur mycket som helst att utveckla framöver. Tänk hur mycket tjänster och produkter man kan utveckla inom turismnäringen utifrån en sådan här visuell strategi, visionerar Fredrik.

Hur gör du själv med din egen kompetensutveckling?-Resorna genom arbetet blir automatiskt en stor källa till input. Dels har jag en helt motsatt strategi, jag har upptäckt att jag ser så mycket mer nu i mitt närområde, så jag har liksom snöat in på ett område 2-3 km från mitt hus. Här har jag upptäckt ett helt eget litet universum som till stora delar är oexploaterat, säger Fredrik.

Foto; Fredrik Broman/Human Spectra

Foto; Fredrik Broman/Human Spectra

Vilka är utmaningarna när man arbetar som fotograf? –Själva utmaningen är ju den uppenbara, att befinna sig på rätt plats under rätt omständigheter, det gäller unikt bildmaterial som hamnar i arkivet, men utöver det finns det strukturella hinder ibland. Ibland är kunskap om upphovsrätt och upphandling begränsad. Man blir någon sorts superpedagog med enormt tålamod för att fortbilda kunderna och eventuellt bredda kundkretsen av seriösa bildköpare.  Ofta köper kunder teknologi, hårdvara, web, inredning och hela byggnader utan att tveka, men när det kommer till bilder, hela den visuella yta som ska marknadsföra investeringen, då tvekar man. Som professionell konkurrerar man ibland med amatörfotografer som har annat arbete och aldrig kommer satsa på heltid. Ett annat stort problem, som jag ser det, är en del offentligt stöttade projekt som i sin projektbeskrivning ska lyfta t ex unga fotografer och fotografbranchen, men som gör motsatsen och bara bygger sitt eget offentligfinansierade varumärke, och som knappast kommer att fortleva efter stödperioden.  Måste dock förtydliga att jag inte lägger mycket energi på det, utan man får göra sin grej och utveckla sitt företag utan att låta sig distraheras. Vill säga att jag i det stora hela är väldigt tacksam för det arbete och det liv jag har både i Sverige och i Östra Afrika. Jag lever i de bästa av världar, avslutar Fredrik.

Human Spectra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s