Veckan spaning – är formell utbildning passé?

Det var lättare förr, eller åtminstone tydligare,  på vissa sätt. Man gick utbildning och så fick man jobb och så fick man guldklocka efter ett liv av lojalitet och man behövdes och ett land skulle byggas. Ville man sluta efter grundskolan och ta jobb så fanns det arbeten där man dög, där man inte behövde vara specialiserad. Sen kom nyare tider när det nog var bäst att man faktiskt gick ut gymnasiet också, för att vara på den trygga sidan. I dag är det nog bäst att man genomför en universitetsutbildning också, eller?

Interiör från Handelshögskolan i Stockholm, Brunkebergstorg 2. Fotograf okänd

Interiör från Handelshögskolan i Stockholm, Brunkebergstorg 2. Fotograf okänd

Jag undrar, har pratat med en hel del teknikintensiva bolag/digitala byråer som vittnar om något annat. Det viktiga för dem är vad folk kan, inte vad de pluggat och många är självlärda (och män). När jag pressar dem så visar det sig att många själva har gått utbildningar, t ex systemvetenskap och mediautbildningar av olika slag. Men de hävdar att de hade lärt sig mer som praktikanter, på ett skarpt företag på ett halvår. De bästa med utbildningarna, säger de, var att lära sig att förhålla sig kritiskt, att analysera, strukturera  och sätta kunskap i ett sammanhang. Men när det kommer till ny teknik och tillämpning så ligger universiteten efter. Viss kunskap är allstå beständig medan annan är extrem utbytbar, hur hanterar man som universitet det här, går det? Jag snabbintervjuar en KTH student på tunnelbanan i Stockholm mellan Slussen och Hornstull,  där han sitter med sin Ipad.  Han säger att han valt att gå KTH, civilingenjör/industriell ekonomi med fokus på mjukvarudesign. Fast säger han, de som är extremt begåvade klarar sig utan formell utbildning. Jag tänker på Steve Jobs som gled in och ut i olika kurser för att han hade lust och som sällan gjorde formella prov/examen. Silicon Valley byggdes av en Hackerkultur som premierar görandet/ process framför färdiga stelbenta lösningar och fastlåsta strukturer. Nåja alla vi andra är ju dödliga och behöver kanske lite mer trygghet omkring oss, eller?

Cuban schoolchildren in a classroom in the province of Guantánamo. Photo by Mikhail Evstafiev

Cuban schoolchildren in a classroom in the province of Guantánamo. Photo by Mikhail Evstafiev

Kommer det en andra våg av Facebooketableringen i Luleå, i form av ett mjukvarukluster? Kan Luleå tekniska universitet smida medan järnet är varmt och förstärka befintliga utbildningar med nya kunskap eller snabbt skapa nya med den senaste tekniken och de vassaste tillämpningarna? Eller är det de självlärda garagehackarna som kommer att vara entreprenörerna eller kan det vara både och? Läser i lokalpressen att Ltu har fått en rejäl ökning av sökande till olika utbildningar till nästa läsår. Det har varit rejäla satsningar på marknadsföring och jag funderar om etableringen av serverhallarna kan ha spelat in också? Det är guldläge uppe i Norrbotten just nu och kan befintliga utbildningar kombineras snabbt med mer entreprenörsskap och den vassaste tekniken, så borde vi inom relativt kort framtid se många och nya företag inom de kreativa och kulturella näringarna som arbetar med digital produktion och distribution. Ett land ska fortsätta att byggas och frågan är väl som alltid, hur gör vi?

Lite fascinerande historia; Universiteten i västvärlden återuppstod under medeltiden. Vid det medeltida universitetet kunde en 14-åring disputera, men ofta skedde det senare.

Ett lands utbildningsystem kan sägas ha en autonomi genom att definiera vad sann kunskap och utbildning är. Detta bestäms vid akademier och vid universiteten, och lärs ut i lägre stadier. I utbildningssystemet, menade sociologen Émilie Durkheim i L’évolution pédagogique en France (1938), finns en självreproduktion, men därmed såg han utbildningsväsendet som mer konservativt än Kyrkan.

10 thoughts on “Veckan spaning – är formell utbildning passé?

  1. En annan spaning på temat är att vi allt oftare i offentliga ramavtalsupphandlingar ser skall-krav på formell utbildning i form av eftergymnasial examen inom grafisk design och copy.

  2. Att utbilda eller utbildas – är det frågan…?
    Men egentligen kanske det är ännu enklare än så. Dagens utbildningsystem bygger på teorin att genom att bedöma framtidens behov av kompetens och arbetskraft så ska man skapa universitetsutbildningar som motsvarar dessa behov. Enkelt?
    Nja.
    Låt oss leka med lite siffror:
    – Att bedöma framtidens behov i samarbete med näringslivet görs år 1
    – Att formulera den kompetens som detta behov motsvarar görs år 2
    – Att omforma denna kompetensbeskrivning till en formell universitetsbildning med kurs- och studieplaner samt få med den i alla de myndighetsbeslut som görs år 3-4
    – Att marknadsföra utbildningen görs år 5
    – Utbildningen genomförs år 6-10
    Med denna modell ska vi idag bedöma behoven för år 2022. Puh!

    Att reflektera över:
    Just nu visionerar hela Europa kring årtalet 2020 och skriver enormt stora visionsdokument inom ramen för Innovation Union och Horizon2020.
    Ehhhh – matte är inte min starkaste sida, men det verkar lite konstigt…

    Trevlig helg!

    • Ha ha Pär, träffande beskrivet. Det är lite som kvantfysik, man rör sig liksom i olika parallella tidssfärer och de möts en ggr på miljonen.
      Universitet och/eller andra policymakers har en utmaning att speeda på lite.

  3. Intressant diskussion! En iakttagelse: gruvnäringen säger officiellt att alla nyanställda måste ha gymnasiekompetens, men det är inte alls sant. Behovet av arbetskraft är så stort att näringen inte alls bryr sig om skolmeriter. Som så ofta: marknaden avgör, inte politiken.

  4. Hmmm jag anser att det blir ännu mer viktigt med formella utbildningar i framtiden. Vi möts idag av en global konkurrens där kriterierna för att utbilda sig är betydligt hårdare än i västvärlden, utslagningen större och populationen gigantiskt. M.a.o. de som utexamineras i Asien är väldigt vassa och betydligt fler än de som vi utbildar i västvärlden. I mina ögon med erfarenhet av rekrytering i teknikbranchen så ser jag inte det så viktigt vad man har läst så länge som man har läst en formell utbildning. Har man kommit igenom en sådan (tex civilingenjörsutbildning) så har man passerat ett antal filter och framförallt så har man lärt sig att lära sig nya saker snabbt och att lösa problem. Så sammanfattningsvis tycker jag att formella utbildningar är viktiga. Dock är detta inte det enda vi behöver utan vi behöver kreatörer och entreprenörer. Nu kastar jag säkert sten i glashus då jag påstår att entreprenör är något man antingen är eller inte. Jag har svårt att se att man kan utbilda fram entreprenörer. Dock så kan man vässa de som redan är det från början.

    • Jag tenderar också att dra åt den där hållningen dvs att det är svårt att utbilda entreprenörer (att det är ngt man redan är). Däremot så tror jag att man genom att få ökad kunskap om ett entreprenöriellt förhållningssätt, kan väcka några slumrande potentiella entreprenörer till liv. Dvs alla är inte medvetna om sin potensial, de kan vara brist på förebilder, ”fel” miljö osv.

  5. Får jag ställa saker på ända? ”I framtiden kommer den globala konkurrensen om kvalificerad arbetskraft att öka” läste jag nyss för tusende gången. Och det är kanske sant på de högsta positionerna. Men varför får jag så ofta känslan att det är tvärt om? I takt med att de flesta blir välutbildade, ökar i stället konkurrensen MELLAN dessa människor, inte OM dem! Däremot blir det alltmer ont om lågutbildade personer, så inom vissa områden ökar konkurrensen om DEM. Se på gruvnäring, äldrevård, skogsplantering mm.

    • Du är ju bra på att ställa saker på ändå, uppskattas! Det är väl som med mycket att det sker en polarisering. Hjärnorna högt upp i hierarkierna måste bli ännu vassare och det vässar ju leden där under också. Alla VILL sträva uppåt, det blir normen denna eviga strävan och vem vill då vara kvar i låglöneyrkena? Fast gruvnäringen är ju inte ett låglöneyrke utan som du skriver en näring för många lågutbildade. Där har man ju åtminstone pengarna/lönen att konkurrera med. Med det är nog kört för oss, när det är dags att checka in på äldreboenden. De har stängt för där jobbar ingen.

  6. Tack för debatten, uppskattas! ursäkta lite långsam respons. Gick inte att fixa svaren från mobilen när vattendraken varit på resande fot. Trevlig helg ni alla! Stina/vdraken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s