Alla former av sam- är bra, säger Teaterchefen

Alla former av sam- är bra, säger teaterchefen

Jag ska träffa Karin Enberg, som varit chef för teatern i 4 år, för att få höra hennes syn på teater, kultur, näringslivssamarbete och regional utveckling.

Hon huserar högst upp i Teaterhuset i norra hamnen i Luleå. Stora färgglada porträtt av fd. teaterchefer hänger på väggarna. Det finns en trevlig grupp av läderfåtöljer där vi slår oss ned. Ett mindre runt konferensbord med röda stolar och ett ljusskrivbord med rätt så ordnade högar, framförallt bakom skrivbordet. Och så finns det stora magnifika fönstret ut mot norra hamn, som upptar halva väggen och är format som en apelsinklyfta. Är det så enkelt att man blir kreativ av ett sådant trevligt rum tänker jag? Så enkelt är det förstås inte. Vid det här laget har jag suttit och pratat i 50 olika rum och jag skulle kunna göra en utställning bara på det kallat ”kreativa rum”. Karin är chef för Norrbottens Teatern och har som profession teatern och dess uttrycksformer. Hon vet förstås hur ett rum, med sin scenografi och rekvisita kan påverka inte bara en scenpublik utan också människor i ett möte. Hon har förstås iscensatt sitt eget rum, sin egen scen och här trivs man.  Jag tänker på alla rum på universitets där ”rumsägaren” brukar börja med att ursäkta sig för att det inte är så roligt, mest kantigt och kalt med långa korridorerna. Det är liksom lite olika kulturer.

Men åter till Karin som börjar med att ge mig en historik. Norrbotten Teatern startade 1967, som Sveriges första länsteater. Som mest har det funnits 75 anställda, idag är de 49 stycken. Förutom att sätta upp föreställningar i teaterhuset i Luleå, så är det ofta på turné i Norrbotten. Teatern har förstås varit en spegel av samhällets olika tidsandor. På 70-talet satte man upp radikala nyskrivna pjäser, t ex Pjäsen om Norrbotten. Idag samverkar man med näringslivet.

Vad tycker du har hänt med kulturen och samhällsklimatet på de 3 år du varit här? – Det har hänt MYCKET på de 3 år jag hunnit vara chef. I dag är  kulturens roll mer självklar i olika former av tillväxtarbeten och rapporter, t ex i  Landstingets projekt ”Kraftsamling”.  Det känns som att fler tänker på ”den stora bilden”, att hela regionen måste leva och att vi tillsammans måste göra regionen attraktiv och att kulturen är en viktig faktor i det. Det finns en rejäl framtidstro och en insikt att kultur och näringsliv behöver varandra och här finns pengar, säger Karin övertygande. I Västra Götaland t ex är det ett mycket kärvare klimat i dag, än i Norrbotten. – Vi har blivit bra på att samarbeta över olika slags gränser. Alla former av sam- är bra säger hon och ler.

Beskriv ert samarbete med näringslivet? – 2% av vår budget är medel från näringslivet. Det är ett komplement till vår basfinansiering (anslag från NLL; Kulturrådet och Luleå Kommun) och det är viktigt att det hålla det på den nivån. Men det är viktiga pengar. LKAB är en av våra sponsorer. Varje skolelev i Malmfälten får under tre år (2011-13) se minst två produktioner  som riktar sig till just deras åldersgrupp. Den enskilda skolan har inte råd i dag. Genom LKAB:s sponsring får eleverna både bussbiljett och teaterbiljett. De är en förebild och tycker att de genom sponsringen av teatern bidrar till att stärka Norrbotten som region. Utan kultur stannar folk inte vara kvar på en ort, det förstår LKAB, säger Karin. Sen har vi andra samarbetspartners som damernas och herrarnas basketlag och LLT t ex.

– Vi är idag som jag beskrivit en väldigt slimmad organisation och försöker hitta fler samverkanspartners och funderar ständigt på hur man kan bredda teaterns ytor mot olika aktörer. Det är viktigt att hitta ny publik och att kunna attrahera deras nätverk. Vi sökte t ex upp Lantbrukarnas riksförbund, som blev sponsor till föreställningen ”Grabben i Graven Bredvid”. De ordnade middag och diskussionskväll med spec. inbjudna där de serverade lokalt producerad mat och bjöd sedan gästerna på teaterföreställningen. De hamnade i ett nytt sammanhang, i en ny förpackning och tyckte de fick ut mycket av det i form av nya bekantskaper och nya ideér. Det gav oss båda bra utdelning på samarbetet, säger Karin.

Samarbete med LRF

Samarbete med LRF

Hur tänker du framöver, var är teatern inom 3 år? – Jag vill skapa ”Ung Scen Norr”. Det ska vara en egen verksamhet, med egen agenda, fyra unga skådespelare, två dramapedagoger och en tekniker. Till 75% ska de spela riktat mot unga. 25% ska vara tema/uppdragsteater, ett slags pedagogiskt arbete, för att initiera och stimulera det egna skapandet. Målet är att kunna skapa flera filialer för ”den unga teatern” runt omkring i Norrbotten.

Sen hör jag mig själv säga och ångrar det nästan – Finns det någon koppling som du kan se mellan etableringen av Facebooks serverhall och teatern? Karin svarar snabbt som blixten – Såklart, de som jobbar i serverhallarna ska ha klippkort på teatern, digitalt förstås!

Facebook och digitala klippkort

Facebook och digitala klippkort

Karin rekommenderar; Norrbottens Läns Landsting fina kulturplan och dess samverkansmodell. Norrbotten är ett av landets pilotlän. Skriften ”kulturens kraft” om kulturen som tillväxt.

NORRBOTTENSTEATERN

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s