YouTube fyller 7 och blir medelålders eller?

Tiden går både fort och långsamt. Den 21 maj fyller YouTube 7 år!  Bevisligen inte ett barn, snarare ett väl etablerat medelåders fenomen eller?  Tekniska landvinningar, produkter eller tjänster har liksom en egen livscykel, ofta med abrupt död. Det blir ett lätt skruvat tidsperspektiv när man jämför YouTubes 7 år med en människas 7 år, fast båda gillar uppmärksamheten.

Vår i Stockholm, utanför YouTube eventet

Vår i Stockholm, utanför YouTube eventet

YouTube fylller 7 år i maj.

YouTube fylller 7 år i maj.

Jag sitter på  YouTube kontoret  i Stockholm och lyssnar på deras budskap, i sällskap med produktionsbolag som visat framfötterna och producerar film som visas/distribueras på YouTube.  Filmen som företeelse föddes 1895 i Frankrike och är den medieform/uttryck  som stadigt växer. Den har inte bara gått från kemi till att bli digital, den finns också ”överallt” på diverse plattformar och i olika visningsfönster.

Enligt beräkningar så kommer 90% av trafiken i våra nät 2013, att bestå av film/rörliga bilder. Det mest intressanta är kanske hur vi förväntas konsumera bilderna framöver. Tar vi YouTube som exempel så använder vi idag ett sk ”aktivt beteende” , genom YouTube siten där vi öppnar upp och stänger ner enskilda filmer. Det här kommer att förändras, mot ett ”leanback” användande (ett sk ”Tv soffa beteende”) där vi tillbakalutat och mer avslappnat surfar runt. Traditionell TV tittande och nätsurfande kommer att smälta ihop och vi kommer att titta på allt, på samma plattformar. Ska bli intressant tänker jag och önskar jag kunde se  in i de traditionella tv-bolagen styrelserum. YouTube håller för sin del på att succesivt anpassa oss till detta genom sin nya site, som är upplagd mer utifrån ett kanaltänk. Man strävar också efter att öka ”kvaliten”. Från att ha mätt enskilda ”klick” så mäter man nu i stället ”watch”, dvs hur uppmärksamt man faktiskt tittar. Genom Google Analytics kan man som producent/filmare i detalj hitta finlirsindikatorer på hur man kan lyckas bättre. En del av de som de berättar  under dagen känns som traditionell filmskola. Mycket kring dramaturgiskt tänkande handlar som alltid om förmågan att kunna berätta en bra historia, det är bara sätten att göra det på som varierar. Men de som sitter i dagens publik har antagligen aldrig gått någon filmskola utan är till största delen självlärda, förstår jag, så då är det nog inte helt fel med lite klassisk kunskap kring dramaturgi.

 80% män 20% kvinnor i publiken av totalt 40 personer.

80% män 20% kvinnor i publiken av totalt 40 personer.

YouTube själva har mer och mer ambitionen att driva utbudet mot mer kvalité och gör det genom att skapa ett tätt samarbete med de som producerar/filmar. De sniffar själva rätt på talanger och bjuder in dem till en slags ”Creators Hub”. Där lyfter man upp nya tjänster och tillämpningar, pratat om uppphovsrätt mm. Kort sagt så försöker de vara så stöttande och assisterande som möjligt, så att producenten/filmaren själv ska kunna arbeta på att hitta en framgångsrik affärsmodell.  För fortfarande är det en värld av oklara affärsmodeller, där användarna fortfarande tycker att ”gratis är gott”. Själva så tror de att det är sponsring via reklam som kommer att gälla och att det kommer att bli mer accepterat framöver. Som det ser ut är det i dag det bästa sättet att få betalt för sin produktion. Men kan ju välja vilka produkter/tjänster man vill alliera sig med påpekar det. Snyggast är det ju förstås om det finns en innehållslig koppling.  De testar hela tiden nya saker i USA och för sedan över fungerande tjänster och tillämpningar till Europa.  De anordnar också själva idag med regelbundenhet kortare utbildningar/Work Shops på ett par dagar och så sådana här möten, Creators Hub. Det är en liten konstig skillnad mellan er och de i England avslutar Martin, en av dagens föreläsare. I England känner de mer etablerade och framgångsrika YouTube användarna/producenterna varandra och nätverkar mycket. Här i Sverige verkar det knappt finnas någon koppling alls. Om det är OK, så gör vi gärna en lista på er deltagare och skickar till er alla så ni kan börja nätverka. – Är det OK? – Ja svarar de närvarande svenska bolagen, lite försiktigt förstås…

YouTube

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s