Företag sökes som vill adoptera band

BD Pop söker företag som vill adoptera ett band.

Det är många flyttkartonger som möter mig i gamla Kurirenhuset bredvid Domkyrkan. Jag letar mig fram genom den gamla byggnadens vinklar och vrår. När jag hittar Pär Soini, verksamhetschef, står han med händerna i sidan och tar ögonmått på det som håller på att bli BD Pops nya kontor och studio.

Pär visar mig runt i lokalerna, ”firmahunden” kommer och hälsar,vi  tar en kopp kaffe och slår oss ned. Jag ber Pär beskriva var BD Pop är idag, om det är någon ny inriktning sedan han blivit verksamhetschef. – BD Pop har varit bra på att fokusera på artisterna, det nya är att vi intensifierar arbetet med branschutvecklingen, säger Pär. Metoderna som Pär beskriver är flera. Just nu arbetar företaget med en tjänst som de kallar DigiNorth. Det är en digital distributionstjänst där Pärs förhoppning är att osignade artister ska kunna sprida sin musik. Den första releasen var i mars, säger Pär. Vi räknar med att kunna erbjuda tjänsten till fler artister successivt, redan från start. Modellen som BD Pop arbetar med är att stötta och hjälpa nya artister, musiker, producenter, låtskrivare m.fl så att de själva fortsatt kan utveckla sin verksamhet och arbeta sig fram i branschen.

BD Pop hund

BD Pop hund

– Hothouse har funnits sedan 2011 och är en slags inkubator för artister, låtskrivare och tekniker. Där har vi möjlighet att arbeta under en längre tid och mer djupgående med grupper eller personer. Artisterna tillhör inkubatorn under en viss tid. Tiden bestäms utifrån vilka mål som sätts upp. Under tiden får de delta i ett utvecklingsprogram utifrån den individuella personens förutsättningar och mål. Ett exempel berättar Pär kan vara att få kontakt med en manager eller att spela in ett material som artisten sedan kan visa upp för skivbolag.

Tomas Bäcklund fixar kaffemaskinen

Tomas Bäcklund fixar kaffemaskinen

Ett av banden som just nu finns i inkubatorn Hothouse är The Magnettes, två unga tjejer som spelar Pop/rock.  – För The Magnettes har den här modellen funkat bra. Nu senast har Magnettes genomfört en succéspelning i Murmansk under Nordic Days i år. All sådan exponering är bra och det är grymt att två unga tjejer från Norrbotten har drivet och motivationen till att slå sig fram på i en tuff arena, säger Pär.

Pär Soini guidar runt i lokalerna

Pär Soini guidar runt i lokalerna

Pär strosar runt i bygget och förklarar att studion som BD Pop nu bygger mest troligt kommer att stå klar till augusti. Han hoppas att artisterna som ska spelas in kommer att få global spridning. Han menar att det är viktigt både för länet, BD Pop och för artisterna att veta, att det i förlängningen, om det känns rätt, kan öppnas en dörr mot en internationell marknad. Men internationella kontakter är inget som bara poppar upp, liksom alla andra relationer så måste de odlas. Pär berättar om samarbetet med Ollie Olsson. Ollie var över i USA för två år sedan var han, Pär och Tomas över igen i mars 2012 och etablerade ett avtal avtal, som de hoppas ska bli nästa möjlighet i utvecklingskedjan för norrbottniska band: ett ramavtal med ett skivbolag i USA.

– Musikbranschen är precis som de flesta andra, en relationsdriven bransch där man måste föra samtal med nyckelpersoner, både nationellt och internationellt, säger Pär. Den omvandlas precis som alla andra näringar och bjuder på både utmaningar och möjligheter. Det är viktigt att ha en tydlig affärsmodell och våga tänka i nya banor för den marknad där man agerar. Pär berättar att han funderar mycket på hur BD Pop ska kunna öka sin omsättning och skapa bättre stöd till de som är verksamma i musikbranschen. De arbetar bl a med att utveckla idén ”adopt a band”, som ursprungligen kommer från USA. I det konceptet kan ett företag betala ett band eller en artist för att samarbeta kring deras produkt eller varumärke.

Det ringer i Pärs telefon och vi avrundar vårt samtal.  Jag lämnar BD Pops lokaler och på vägen ut passerar jag en gammal, tryckpress från Norrbottenskuriren, som tidigare huserade i huset. Oj vad tiden går tänker jag och vad intressant det ska bli att få höra vilka företag som har adopterat ett band från BD Pop.

Tekniken förändras

Tekniken förändras

BD Pop ägs av Norrbottens läns landsting och Luleå kommun. Övriga kommuner erbjuds att bli delägare.

BD Pop omsätter 3,6 miljoner.

På BD Pop arbetar Pär Soini, Tomas Bäcklund, Petra Lundmark och Ollie Olsson.

BD Pop samarbetar bl a med Norrbottensmusiken, Studieförbund, kommuner, musikföreningar, festivaler, arrangörer, artister, skivbolag mfl.

BD Pop

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s