Var kan jag ”köpa” en digital portfolio?

Det finns ett område/segment inom de kulturella och kreativa näringarna, som utmärker sig mer än andra om man tittar till hur mycket pengar som omsätts. Det är spelindustrin. De bolag som är bäst tjänar enorma summor men det är en svår bransch att slå sig fram i. Det riktigt intressanta är att spelproduktion i sig, innefattar nästan alla andra kulturella utryck som design, ljud, musik, bild, dramaturgi osv. Satsning på spel kan faktiskt innebära att man kan få ett lokomotiv som kan dra och stimulera andra delar av de kulturella och kreativa näringarna. Det här tål att funderas på. Men för att kunna överväga om det är en realistisk satsning att satsa på t ex en spelutbildning Norrbotten, så bör man förstås göra sin hemläxa och då är det bra att ha Michael Stenmark med sig, som har en gedigen historia i nationell och internationell spelbransch.

Ann-Sofie och Michael diskuterar...

Ann-Sofie och Michael diskuterar…

I Malmö finns vad många anser är Sveriges bästa spelutbildning, nämligen Game Assembly som är en YH (yrkeshögskoleutbildning). Nere i hamnområdet, ett kvarter bort från Mediaevolution (se förra bloggen), så har vi stämt träff med Ann-Sofie Sydow, som är utbildningsledare/ programansvarig. Under ett par timmar ger hon oss en gedigen genomgång och beskriver i detalj utbildningens struktur och modell, vilket mejslats ut genom år av praktiserande, med och motgångar. Man kan söka en av tre spår. Det är spelprogrammering, spelgrafik eller leveldesign. Jag erkänner direkt att jag fattar vad spelprogrammering och spelgrafik är men inte leveldesign. Ann-Sofie ler snällt och pedagogiskt och beskriver hur en leveldesigner gör banans rumsliga utformning och uppbyggnad. Det är leveldesignerns ansvar att se till att banan ”bär” spelet, att det blir intressant och roligt att spela. Under utbildningstiden fördjupar studenterna sina kunskaper i individuella kurser och arbetar mycket i projekt med team där alla tre grenar ingår. Jag och Michael lyssnar imponerat  och jag tänker att om denna utbildningsledare skulle skickas ut på en turné genom landet Sverige skulle vi få formidabla utbildningar överallt. Hon har grymma krav på kvalité, utförande, resultat och sammanhållning av kollegiet/lärarna. Jag får uppfattningen att utbildningen är byggt på en passion för metoder och lärande kombinerat med ett samurajsvärds effektivitet i utförandet.

Ann-Sofie utbildningsledare

Ann-Sofie utbildningsledare

Vi pratar även om hackerkulturen som förenklat innebär att man aldrig blir fullärd bara bättre, att man nöter på och klurar ut saker så småningom. Det tjejer som antagits till utbildningen har ofta klivit av. Skälet hävdar Ann-Sofie är att de är så högpresterande att de inte klarar av att det kan ta dagar innan man begriper matten/programmeringen. Killarna fattar inte heller någonting de första dagarna men de bryr sig inte lika mycket, stannar kvar och förstår senare.

Det här är en speciell problematik som Ann-Sofie nu försöker komma åt genom förebyggande samtal/scenarios om hur killarna respektive tjejerna hanterat situationen och hon är hoppfull inför framtiden.

Ann-Sofie vidare berättar att spelbranschen i Sverige består av cirka av 1500 anställda totalt. Det är en liten bransch men den omsätter mycket pengar. De som passerat nålsögat för att komma in och sedan tar sig igenom utbildningen sugs snabbt upp av branschen. Jag undrar om några av dem startar egna bolag efter utbildningen men Ann-Sofie säger att de flesta som studerar är fantastiska kreatörer och programmerare men kanske inte de bästa affärsmännen, de flesta passar nog bäst som anställda.  Vi tackar Ann-Sofie och säger ödmjukt att om vi ska göra utbildning i norra Sverige, så siktar vi nog mer mot nivån för ”casual games”, med spel som har Facebook och mobiler som plattformar. Ann-Sofie säger att vi resonerar intelligent. Vi säger att vi vill att hon kommer upp till oss och berättar om sitt arbete och spelbranschen och det gör hon gärna, lovar hon.

Vackra Malmö in reality

Vackra Malmö in reality

Jag och Michael snubblar ut i solen fyllda av information och intryck. Nu tror jag mig ha fått en bra koll på hur den högsta nivån av kunskap ser ut inom dataspelandets värld ser ut. Den där nivån som består av stora spelbolag som har ett par hundra anställda som arbetar med projekt på mellan 3-5 år. Vi går och käkar räkmackor vid kallbadet i Malmö. Jag blundar i solen och tänker att jag inte alls längre drömmer om att vara 16 år och programmerare utan mycket hellre vill vara en leveldesigner, ska bara få ihop min digitala portfolio först…undra om man skulle kunna köpa…

Facebook, Game Assembly

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s