När det skaver som bäst ;)

My brain hurtsJa när vet man att det går framåt med det man håller på med? Det lätta svaret är förstås att var och varann person numera självklart pratar om vikten av (samt ibland fixar) egna kreativa mötesplatser, så var det inte 2012 när jag gjorde utredningen om den kreativa näringen i Luleå och Piteå, det kan jag lova. Men det mer intressanta svaret är att det allt oftare dyker upp folk som sysslar med mer traditionella branscher som med tydlig stämma betonar vikten av de kreativa näringarna, vid sidan av de traditionella näringarna. Det känns ju som en seger, det ska erkännas.

Men då och då händer det också att någon (som inte kommer från den kreativa näringen) står i ett offentligt sammanhang och säger – men alltså egentligen, alla branscher är ju kreativa.

Unknown-4Men STOP och hallå, säger jag då, nu reder vi ut det här. Begreppet kreativitet handlar om tre saker enligt Wikipedia. 1. Dels handlar det om kunskaper inom ett område. 2. Dels handlar det om kunskaper om kreativa processer. 3. Dels handlar det om inre motivation. Dessutom ingår det i begreppet kreativitet att frambringa nya idéer, vara originell, genomföra idéerna och att bearbeta dem.  Nr. 1 klarar alla som är duktiga på sitt arbete, oavsett bransch. Nr. 2 är t ex Google grymma på och det kan man läsa mer om i boken Googlemetoden men här brister det också i många bolag och branscher om vi ska prata framtidsperspektiv. Och nr. 3 ja tänk till själva, just det här med det originella är ju inte precis var mans eller kvinnas starka sida.

DisneylunchEn annan definition som jag stulit från den engelska forskningen och som jag återgav i min rapport är lite enklare. Det handlar helt enkelt om att de som arbetar inom den kreativa näringen definieras av att de nästan alltid utgår från en kulturell kärna i sin verksamhet, med mer eller mindre konstnärlig höjd ska erkännas. Det gör man inte om man bryter malm t ex. Där är de andra kvalitéer som är viktigare. Varför käbblar jag om det här då ? Jo för att jag tänker att det är som med skolan. Den har vi ju alla synpunkter på för vi har själva gått i den. Och vem har inte läst en bok, sett en film, slängt reklamblad osv. så klart man fattar det här med det kreativa (fast utan att egentligen fatta).

Och så djupandas jag och försöker tänka att det är NU det här FETA FRAMSTEGET sker, i  ”skavet” mellan det redan etablerade och det nya. Framsteget som sker när noviser närmar sig ett ämne de börjat intressera sig för som de kan för lite om, men faktiskt försöker erövra. Det här ”skavet” är den högt uttalade okunskapen. I det korta perspektivet är det ett närmast irriterande skav men i det stora perspektivet så är det faktiskt hur stort som helst 😉stinanamn

Unknown-2

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s