Kreativa rekommendationer :)

Varit i Amsterdam och tagit del av några rekommendationer för den kreativa näringen…

IMG_4184Det digitala skiftet och den ökade globaliseringen ställer stora krav på alla länder.  Inom EU är den KREATIVA NÄRINGEN utpekad som PRIORITERAD med stor förhoppningar om att det är här de nya jobben kommer att skapas, ofta i bransch-överskridande konstellationer.

EN NY POLICY AGENDA presenterades i Amsterdam. De senaste två åren har 12 europeiska länder och 28 organisationer arbetat för att få fram konkreta rekommendationer för denna näring. Det har landat i 10 rekommendationer, under 3 huvudrubriker. I sig kanske inte så märkvärdiga men förhoppningsvis kan dessa rekommendationer hjälpa oss alla runt om i Europas in- och ut-kanter att dra åt samma håll, så att den kreativa näringen på bästa sätt kan bidra till ett konkurrenskraftigt och vitalt Europa.

Unknown-2Den tydligaste  rekommendationen är att stimulera BRANSCHÖVERSKRIDANDE initiativ.  Enklast kan detta göras genom att införa vouchers, FÖRETAGSCHECKAR som lätt kan sökas för att på olika sätt utvecklas. Detta går redan att göra tex via Almi Nord och Länsstyrelsen men den här rekommendationen tar ytterligare lite kreativa och innovativa steg. Det finns ett stort behov av UTVECKLINGSMEDEL som kan användas för att labba/testa och göra prototyper, antingen som checkar eller på annat sätt.  Det andra är vikten av gränsöverskridande arbete genom privata och offentlig finansiering. ”Bergströmska gården”  i Luleå kan bli ett exempel på ett sådant arbete/plats.

Unknown-3EFFEKTIVARE FINANSIELLT  ECO SYSTEM Här handlar det mycket om att få olika aktörer i en region att tillsammans kunna lägga pusslet. Att se vad alla olika aktörer gör och inte gör, upptäcka hålen och uppdatera sig på nya affärsmodeller och strukturer, så man kan anpassa sina system till den kreativa näringen (som inte fungerar som traditionell industri). Här har några aktörer i Norrbotten börjat samverka kring hur en innovativ satsning på en spelbransch skulle kunna fungera med både privata och offentliga medel.

UnknownMÄTA OCH VISA STATISTIK och INSPIRERA MED BRA CASE Det här är klurigt och en stor utmaning överallt, inte minst eftersom det ofta handlar om ”spillover effekter”. En satsning på en bransch kan innebära resultat och utdelning i en annan. I rapporten ”En ny näring växer fram – en kartläggning av KKN i Luleå och Piteå 2012” kartlade jag 900 verksamma bolag. Den kartläggningen utgör den bas som gör att näringen får ett ”ansikte” och kan underlätta nästa steg. En sådan kartläggning bör förstås följas upp om man ska kunna se utvecklingen över tid.

images-4I ett Europeiskt perspektiv ligger Sverige efter på policynivån. Avundsjuk pratar jag med ett par tjänstemän från Finland. Där har man sedan länge arbetat hårt från nationell nivå med att stimulera den kreativa näringen, inte minst spelbranschen. I Sverige har man efter 2012 inte haft en strategi, myndighet, minister eller departement som fokuserat och strategiskt arbetar med detta område.

Men det kan vi ju inte sitta och vänta på. Många och regioner i Sverige har skapat sina egna strategier och handlingsplaner. Förhoppningsvis kan det gjorda arbetet och rapporten som presenterades i Amsterdam underlätta utvecklingen.

Och så hoppas jag att vi som bor i Norrbotten ses på CREATIVE TALKS den 4:e december för att tillsammans ta utvecklingen ett steg framåt på vår hemmaplan 🙂

stinanamn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s